mandag den 21. februar 2011

Projekt Lykke


Titlen "Projekt Lykke" er ikke min titel, men den danske titel på bogen The Happiness Project af den amerikanske forfatter Gretchen Rubin, som for et par år siden satte sig for at undersøge, om man helt systematisk kunne gøre noget for at blive lykkeligere. Hun valgte en lang række områder af sit liv, som hun arbejdede med at blive bedre til måned for måned i et helt år.

Jeg faldt over bogen i en boghandel i slutningen af januar, få uger før jeg stoppede på mit arbejde for at kaste mig over mit eget "lykke-projekt". Jeg havde aldrig hørt om hverken Gretchen Rubin eller hendes lykke-bog, som hun siden udgivelsen i 2009 har solgt til 15 (!!) forskellig lande. Men jeg blev nysgerrig og købte bogen, som en "nu-starter-dit-nye-liv-gave" til mig selv.

Lige først var jeg skeptisk og også lidt irriteret over hendes tilgang til projektet. Hun er uddannet jurist men lever af at skrive bøger, så hun har grebet projektet an ved at indsamle masser af data om fænomenet lykke.

Mit projekt er mere privat og afhænger i højere grad af mine følelser og fornemmelser, så lige først kunne jeg ikke på nogen måde relatere til hendes meget intellektuelle tilgang. Men en af hendes pointer er, at selv om alle mennesker har deres unikke indgang til den slags projekter, så kan det være inspirerende at høre om andre menneskers personlige erfaringer. Så med det in mente kastede jeg mig alligevel ud i læsningen af Projekt Lykke.

Jeg er nu nået til maj måned i bogen og er altså næsten halvvejs i Gretchens lykke-år. Jeg må sige, at selv om hun er meget amerikansk i sin stil - på godt og ondt - så har hun af og til nogle pointer, som går ind hos mig.

Forleden læste jeg et afsnit med titlen Nyd det sjove i svipserne, som handlede om, hvilken læring der ligger i det, som ikke lykkes. Det er bestemt ikke rocket-science at anskue succes og fiasko på den måde, men det slog mig, at jeg sjældent har kastet mig ud i projekter, der ikke er blevet en succes på et eller andet niveau.

Det handler ikke om, at jeg er dygtig til alting men snarere, at jeg har fravalgt projekter med potentiel risiko for at mislykkes. Det er selvfølgelig en måde at beskytte sig selv på, men det udelukker mig også fra at udfordre mig selv og lære noget nyt.

Det forsøger jeg meget bevidst at have liggende i baghovedet, mens jeg afsøger nye muligheder for at finde arbejdsglæde. Jeg kan godt mærke, at jeg er på ukendt grund, og at det er lidt skræmmende, men ellers var det vel ikke en udfordring :-)

Det er nok ikke sidste gang, at I hører om Gretchen og Projekt Lykke.

Tjek hende ud på: http://www.happiness-project.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.