Hans gennemgående spørgsmål er: hvad sker der med et samfund, hvis de gamle håndværk dør ud?
På mit studie har vi en løbende diskussion om uddannelsens form og formål. Skal vi uddannes til specialister, som er dygtige på få områder, hvor efterspørgslen måske ikke er så stor? Eller skal vi være generalister med kendskab til mange områder, som vi mestrer på et lavere niveau?
Hvem har fx brug for at kunne sy små, hvide engelske huller?
Eller kunne sy et rya-tæppe af uldgarn med forskellige garntykkelser og farver?
Midt i det hele står et tredje parameter - nemlig legen og det eksperimenterende. Det at arbejde kreativt, legende, nytænkende og innovativt er helt særlig egenskab, som går på tværs af både specialistens og generalistens arbejdsområder.
Og så er det jo bare sjovt at lege!
P.S. Og til dem der har undret sig, så er 'cykelsadlen' på det øverste billede et presseføl, som man bl.a. bruger til at forme en krave omkring, når man syr en uldfrakke. Så ved I det :-)
Hvor har du fundet pressefølet henne? Jeg leder på livet løs efter et "ægte" presseføl :)
SvarSlet- Cecilie Vang
Hej Cecilie!
SletJeg har købt det gennem en medstuderende, som har fundet det hos en lille lokal håndværker i nærheden af Skals højskole for design- og håndværk. Jeg har desværre ikke navnet på ham, men det kender de måske på Skals.
Så hør dem ad, om de ved, hvem han er: http://www.skalshaandarbejdsskole.dk/
Held og lykke med projektet.
Hilsner fra Katrine