mandag den 17. november 2014

Det stille liv

Foto: Bjarne Stæhr

Bloggen har mildt sagt levet 'det stille liv' det sidste halve års tid. Mens jeg ude i den virkelige verden har haft travlt med mange forskellige projekter.

Først og fremmest har jeg været i praktik. Først på Grønnegårds Teatrets skræddersal, hvor jeg har arbejdet med kostumerne til årets forestilling 'De lystige koner fra Windsor'. 


Når man som forholdsvis uerfaren dumper ned midt i en gruppe af vanvittigt dygtige skræddere, så siger det sig selv, at man er nederst i 'fødekæden'. Det tog mig lige et par uger at vænne mig til, at det ikke var mig, der skulle sy de store rober, men kun de bryster, som skulle ned i kavalergangen. 

Foto: Bjarne Stæhr

Og at min mest betroede opgave var at slå knapper og sy dem på kostumerne.


Men da jeg havde brugt min første rulle bjørnetråd, strammet håndledsbindet og accepteret den præmis, oplevede jeg et fællesskab og en helt særlig ånd.




Det var fantastisk at føle, at mine kraver og pynteflæser, var en lige så vigtig del af forestillingens kostumer som alt det andet, der forlod skræddersalen. 




Efter nogle hektiske måneder og en velfortjent sommerferie landede jeg i midten af august i tekstildesigner Susanne Schjerning studio til anden del af mit praktikforløb. 


Og fra 8 mennesker på 30 kvm. og stramme deadlines skiftede jeg miljø til en kreativ énmandsvirksomhed med flydende designprocesser og tid til fordybelse.


Her var jeg med i størstedelen af arbejdsopgaverne på lige fod med Susanne, blev taget med på råd og fik ansvar for egne opgaver. 



Hvor min første praktik var en legeplads med højt tempo, var der hos Susanne tid til refleksion og overvejelser omkring mit fremtidige arbejdsliv, når jeg om godt 1½ år er færdig og skal ud og stå på egne tekstile ben.

Så nu nyder jeg et pusterum og sysler med egne projekter, mens hjernen arbejder på højtryk.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.