søndag den 16. september 2012

Patchworktæppe DIY


Efter lang tids tilløb blev mit patchworktæppe færdigt for et par uger siden. Det var en stor tilfredsstillelse endeligt at kunne putte sig under 126 lappers historie fra mit liv.

Tilbage står nu at løfte sløret for processen fra idé til færdigt tæppe. Det er egentlig ikke så svært at sy sådan et tæppe, det kræver bare mange stofrester, stor tålmodighed og et godt strygejern.

 
Jeg havde besluttet, at det færdige tæppe skulle måle 130x190 cm. Jeg ville gerne have en kant på tæppet på omkring 10 cm., så jeg endte med at regne mig frem til, at jeg skulle bruge 126 lapper på hver 12x12 cm.  
 
 
Den "vaskeægte" måde at sy patchwork på er at sy lapperne sammen i hånden, men det rækker min tålmodighed dog alligevel ikke til. Så mine lapper skulle klippes, så der var 1 cm. sømrum, når de skulle syes sammen på maskinen. Jeg klippede derfor en papskabelon, som jeg brugte til at klippe lapperne efter.
 
 
De klippede lapper måler 14x14 cm. med et sømrum på 1 cm. hele vejen rundt.
 
 


 
Da alle 126 lapper var klippede, ventede et sjovt puslespil, hvor jeg skulle beslutte mig for, hvordan lapperne skulle syes sammen. Det var første gang jeg fik en fornemmelse af, hvordan det færdige tæppe ville komme til at se ud.
 
 

For at holde styr på alle mine rækker af lapper samlede jeg dem i bunker, som jeg numererede.
 
 
Alle lapperne syes sammen i baner på den brede led. Det blev til 14 baner af 9 lapper hver. For at bredden på lapperne skal passe sammen, når man syr banerne sammen, er det meget vigtigt, at sømrummet på 1 cm. overholdes. Det gøres lettest ved at følge markeringen på symaskinens fod.

Dernæst skal alle sømrum presses med strygejernet. Det er et tålmodighedsarbejde, men nødvendigt, før man syr banerne sammen. Hver gang jeg havde strøget en bane, lagde jeg den op imod den bane, den skulles syes sammen med, så jeg kunne se, om sømrummene passede. Hvis der var en lille variation i størrelsen, pressede jeg sømrummet yderligere samtidig med, at jeg strakte stoffet lidt.


Når alle baner er strøget, syes de sammen til et færdigt stykke, som også skal presses. Og så er patchworkdelen færdig.


For at gøre patchworkdelen mere stabil stryges et stykke vliseline bagpå hele stykket.
 


Til at kante tæppet havde jeg valgt et stykke rødt lagenlærred. Målene på kanten er 10 cm. i bredden og tæppets længde og bredde plus 10 cm. i hver ende. Desuden lagde jeg 1 cm. sømrum til hele vejen rundt på hver kantdel.

For at spidse kanten til ved hvert hjørne syes kanten fast ret mod ret i hele tæppets længde på nær 1 cm ved hjørnet. Det samme gøres i bredden, så kanten er syet fast hele vejen rundt med et hul ved hjørnet på i alt 2 cm.


Nu syes de 2 kanter sammen fra patchworksdelens hjørne og ud mod enden af kanten, så der dannes en spids. Det kræver lidt præcision, at få den syning til at starte præcis i patchworkdelens hjørne. Det overskydende stof klippes af og sømrummet presses.




Til bagsiden af tæppet brugte jeg et stykke blomstret stof, som længe har ligget i mine gemmer, og som jeg ikke kunne finde ud af, hvad jeg skulle gøre med. Det viste sig at passe perfekt i tæppets farver og størrelse. Bagsiden syes på ret mod ret med forsiden af tæppet i 3 sider, så den ene ende står åben. Dernærst vendes tæppet om på retten og stryges.


Fyldet i tæppet er pladevat. Det fås som regel i flere forskellige tykkelser. Jeg vil anbefale at bruge en mellemtykkelse eller den tykkeste kvalitet alt efter, hvor vamset et tæppe man ønsker sig.

Jeg valgte den tykkeste kvalitet, som jeg klippede i tæppets størrelse og fyldte ind i tæppet gennem det åbne hul. For at fyldet ikke skal ligge og rutsje rundt inde i tæppet, quiltede jeg en stikning rundt i hele kanten af tæppet. Jeg quiltede det i hånden med kraftig rød tråd med almindelig forsting.


Til sidst foldede jeg de rå kanter ind i tæppet i den ende, hvor det stod åbent og syede en stikning på maskine på ydersiden.

10 kommentarer:

  1. Hold da op for et arbejde, der røg min tålmodighed lige. Hvor er det flot. Jeg har syet et sengetæppe til sommerhuset, det var nogle lidt andre mål 50x50 cm og det færdige mål: 2,80x2,50 cm og jeg gør det aldrig igen:))

    SvarSlet
  2. Jeg er bestemt ikke udstyret med stor tålmodighed, men det blev et projekt i sig selv at få tæppet færdigt.

    Det skal siges, at jeg klippede alle lapperne sidste år ved denne tid, og så lå de i en kasse og ventede i rigtig lang tid, indtil jeg tog mig sammen for et par uger siden.

    Men jeg slår mig nok højst sandsynligt ikke på tæppefremstilling som en levevej ;-)

    SvarSlet
  3. Det er en dejligt tæppe, og et dejligt arbejde at gå i gang med, hvis man har overblik og -skud! Især med de “historiske“ lapper.
    Mht bagsiden, så kan det være svært at finde et stykke stof, som er stort nok. Der kan jeg så anbefale tre mulige løsninger:
    1) i Sydeuropa, hvor man ikke bruger dyner om sommeren, kan man tit finde mønstrede “overlagner“ på markedet til 40-50 kr. De findes selvfølgeligt også til dobbeltsenge, hvor målene er mere end to x to meter, passende til et stort patchworktæppe.
    2) i røde kors-butikker sker det, at man kan finde brugte dobbeltdynebetræk til en billig penge, de kan også sprættes op og bruges
    3) lidt mere historieløst, men man KAN også købe et nyt, ensfarvet bomuldslagen og bruge det som bagside...Hvis man altså ikke har et lækkert stykke liggende i egne gemmer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sofie!

      Tak for dine kommentarer og ikke mindst for de gode idéer til bagsider. Det lyder skønt med sydeuropæiske sommerdyner, der er jo også en god historie i det ;-) Kan man være heldig at finde dem i Danmark, eller må man en tur til Spanien?

      Hilsner fra Katrine

      Slet
  4. hej igen (som tiden flyver!)
    Jeg selv har købt nogle i Italien,, og jeg tror egt ikke, de “rigtige” kan fås i Danmark, - somrene er trods alt lidt for kølige, til at der er tradition for det, men... man kan jo være heldig i en genbrugsbutik, at en dansker har købt nogle med hjem fra ferie og så fortrudt.. :-)

    (PS: jeg kan ikke logge ind for at skrive mit svar, - den siger hele tiden, at webadressen skal indeholde et værtsnavn..)

    SvarSlet
  5. Hej igen!

    Jeg skriver mig italienske sommerdyner bag øret, hvis jeg igen får tålmodighed til at sy et stort tæppe.

    Hilsner fra Katrine

    P.S. Kan ikke forklare de tekniske problemer. Blogspot.com er et gratis værktøj og desværre ikke altid helt pålideligt :-(

    SvarSlet
  6. Hold da op for et arbejde super flot

    SvarSlet
  7. Tak skal du have Dorte! Et stort - men rigtig sjovt projekt ;-)

    Hilsner fra Katrine

    SvarSlet
  8. super god inspiration, fine beskrivelser - du har lige reddet mit projekt, har 15 farver med 9 lapper hver i 15x15cm. Projektet har virkelig givet mig grå hår, men din metode har virkelig givet mig blod på tanden. Tusind tak til dig og god dag. hilsen Sonnie

    SvarSlet

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.