tirsdag den 5. juni 2012

Mindfulness for kreative


Hvad gør man, når sommeren kommer i maj måned, og man bare må ud i det gode vejr, men samtidig har lyst til at sidde og nørkle med et krea-projekt? Man finder et projekt, som kan tages med ud i det gode vejr. At sy patchwork i hånden er et mindfulness-projekt, som kræver nærvær og stor tålmodighed.



Sidste år købte jeg 3 taskehåndtag i forskellig størrelse hos Stof og Stil og hentede samtidig deres gratis mønster på 3 tasker, som passede til.


Jeg tegnede mønstret af og målte, at jeg skulle bruge et stykke stof på 20x20 cm. Det opdelte jeg i 25 kvardrater klippet i pap, som hver målte 4x4 cm (billedet snyder, papstykkerne er kun 4x4 cm.). Dernæst klippede jeg 25 stykker stof, som hver var lidt større end papskiverne.


Nu kommer mindfulness-del nummer 1. Hvert stykke stof ries fast rundt om hvert enkelt papstykke, så stoffet ligger stramt rundt om pappet.


Derefter kommer et mellemspil i form af en puslespils-del, hvor papfirkanterne med stof lægges op i lige præcis den rigtige rækkefølge, så mønstre, farver og motiver tager sig bedst ud.

Og så kommer mindfulness-del nummer 2, hvor alle papstykkerne syes sammen ret mod ret med bittesmå sting på bagsiden. Først syes hver enkelt papfirkant sammen i lange bånd, som så igen syes sammen til én stor firkant. Til sidst fjernes ritrådene og papstykkerne på bagsiden.





Nu er det tid til at klippe patchworkfirkanten ud efter mønstret. For ikke at de mange små sytråde skulle gå op, strøg jeg en tyk vlieseline bag på og syede med en tæt zig-zag rundt i kanten af mønstret.


For at få lidt ekstra sjov og spas, quiltede jeg et par af de små firkanter med brodereregarn.


Taskens bagside er syet i gammelrosa hørstof. I forhold til patchwork- forsiden, så den ærlig talt lidt kedelig ud, så da jeg nu havde broderegarnet fremme, blev bagsiden til en blomstereng.


Tasken er foret med striber og blomster og hanken er syet på med gammelrosa broderegarn.



Nu er sommeren forbi (for denne omgang), tasken er færdig, og jeg kan igen tage fat på indendørsprojekter.



2 kommentarer:

  1. Sikke en fin lille pung :)

    SvarSlet
  2. "Hvad skal den bruges til?", spurgte min mand. So missing the point....

    SvarSlet

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.