søndag den 10. februar 2013

Harry Potter


I dag er det fastelavn. Min yngste søn havde efter lang tids overvejelser besluttet sig for, at han ville være Harry Potter. Denne seje anti-helt, som har gjort magi og runde briller til det hotteste blandt små drenge.


Jeg startede med det karakteristiske halstørklæde. Jeg er bestemt ikke nogen strikke-mus, men jeg fik da flikket et stribet halstørklæde sammen i strømpegarn på en god, stor pind 7.


Harrys kappe er syet i 2 meter acetat (forstof) i sort og mørk bordeaux, som er Gryffindor kollegiets farver. Selve kappen er sort med en bordeaux bort forneden og en stor bordeax hætte, som ender i en spids.

 
 
Ærmet er trekvartlangt og har meget vidde.
 


Kappen lukkes foran med en tryklås og på højre side har jeg strøget Gryffindors mærke på. Jeg fandt et billede af mærket på nettet, og printede det ud på et overføringsark, som er klippet til og strøget på kappen.

Jeg har ikke brugt et mønster til at sy efter, men har i stedet tegnet kappens form direkte på stoffet. Det er ikke den mest velegnede metode til "rigtigt" tøj, men til klæd-ud-tøj er den ganske effektiv.

Fold stoffet på midten på den lange led og tegn kappens form direkte på stoffet. Du kan evt. få den, der skal klædes ud, til at lægge sig på stoffet for at få en fornemmelse af størrelsen.


Når kappens form er tegnet af, klippes den og foldes ud til fuld størrelse, hvorefter du klipper en halsudskæring (pas på den ikke bliver for stor), og klipper op foran, så kappen kan åbnes.


Sy nu kappen sammen langs med ærmerne og hele vejen ned langs begge sider.


For at forlænge kappen og give en effekt syede jeg en bort af det bordeaux stof nederst på kappen. Forneden på ærmerne og nederst på kappen foldede jeg stoffet en cm. op og syede en zig-zag søm som oplægning.


Hætten er et firkantet stykke stof, som er foldet og syet sammen i den ene side.


Dernæst er hætten syet på hele vejen rundt i halskanten af kappen.


Til sidst kantede jeg kappen hele vejen rundt foran med et langt bånd på ca.5 cm. i bredden, som jeg syede på ret mod ret fra nedeste kant af kappens åbning i den ene side, hele vejen op langs med åbningen, rundt i hættens åbning og hele vejen ned til nederste kant i den anden side. Derefter foldede jeg båndet om på vrangen og syede det fast hele vejen rundt.


 
Briller til magikeren fandt jeg her, men de faldt ikke i god jord, så jeg vil anbefale at købe dem i en spøg-og-skæmt butik.
 
 
Udklædningen blev godkendt, men den unge mands blufærdighed forhindrer mig i at vise billeder af det færdige resultat på en live-model.
 
God fastelavnssøndag!

2 kommentarer:

  1. Endelig kom det en internett side som ikke var engelsk, men mer neremere norsk! En slik kappe skal jeg lage :)

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre Birgitte, at du kan bruge mit mønster. God fornøjelse med Harry Potter :-)

    Hilsner fra Katrine

    SvarSlet

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.