søndag den 4. november 2012

Høst


Jeg elsker efterår!! Jeg kan godt gå og sukke efter sommer sammen med alle de andre på en regnfuld julidag, men når jeg helt selv skal vælge årstid, så vælger  jeg efteråret.

Måske er det fordi, jeg er født om efteråret og derfor føler mig særligt forbundet til denne tid på året, eller også skyldes det den hyggelige følelse af at gå i hi indendøre efter lange dage ude i sommeren. Det giver i hvert fald en særlig følelse af årets gang, når man i efteråret høster, sylter og henkoger. Igen i år har jeg været i gang bl.a. med æbler fra vores lillebitte æbletræ.

Disse æblechips er skønne og lette - omend langsommelige - at lave.
 
 
 Tørrede æblechips
  • 1 kg. æbler skæres i 2 mm. tynde skiver
  • Lægges på en bageplade og tørres i ovenen ved 75 grader i 2-3 timer 
Eftersom jeg ikke ejer en smart dims til at udhule kernehuset med, så stod jeg tilbage med midten af æblerne, som jeg skar i tern og kogte til marmelade.


Æblemarmelade
  • En grydefuld æbletern med skræl
  • En vanillestang - flækkes og lægges i gryden
  • 100 gr. sukker
  • 1 dl. vand
Alle ingredienser koger ved lav varme uden låg i omkring ½ time, indtil væsken er kogt ind. Når marmeladen er færdig pilles vanillestangen op, og den hældes på glas. Ved at bruge æbletern med skræl i stedet for skrællede æbler, får marmeladen mere bid og smag.

Marmeladen og de sprøde æblechips er fantastiske komponenter i en super-morgenmad i selskab med mager A-38 og hjemmelavet müesli.
 

Müesli (ca. 20 portioner)
  • 500 gr. ruggryn
  • 1 dl. solsikkekerner
  • 1. dl. hakkede mandler
  • 1 dl. sesamfrø
  • 1 dl. hørfrø
  • 1 dl. kokosmel
  • 1 dl. rørsukker
  • 2 dl. vand
  • ½ dl. olie
  • 50 gr. tørret frugt efter eget valg
De tørre ingredienser - på nær den tørrede frugt - blandes grundigt i en skål. I en anden skål piskes vand og olie sammen og røres i den tørre blanding. Blandingen spredes ud på en bageplade og ristes i ovnen ca. 20 minutter ved 160 grader til den er gyldenbrun. Vend rundt i blandingen undervejs.

Når müeslien er kølet ned blandes den med tørret frugt efter eget valg (fx rosiner, tørrede æblechips, figner eller dadler skåret i små stykker) og opbevares i et lufttæt glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.