tirsdag den 14. maj 2013

Modetegning


Jeg kan ikke tegne - mere... Da jeg var barn, elskede jeg at tegne, og jeg kunne sidde i timevis og fylde sider med damer og katte og huse og hatte. Men på et eller andet tidspunkt holdt jeg op.

En del af det at kunne sy og designe tøj er at få idéerne og kunne formidle dem i skitser og arbejdstegninger. Så når der på undervisningsplanen står: modetegning, er det bare om at smide hæmningerne over bord og gå i gang.


Vi startede på rimelig sikker grund med et moodboard, som skulle give inspiration til en fiktiv kollektion. "Old silver" er inspireret af gammelt engelsk sølvtøj og holdt i støvede farver, i stive stoffer som taft og organza og med detaljer som store pufærmer og drengekraver.




Næste skridt var at udvikle 2o designs udformet som hurtige inspirationscollager af papir. Jeg elsker at klippe-klistre, så her gik det stadig derud af.


Så kom første tegne-opgave: udvælg et af dine designs, beskriv det og lav en flad arbejdstegning af designets dele.

Den svedte jeg lidt over, for jeg har før oplevet at have den gode idé og ende op med en tegning, som lignede noget et mindre barn havde lavet. Men hver dag sin udfordring, så jeg tegnede på bedste vis en stropløs buksedragt og en lille kappe med stor drengekrave i blonde.


Dagen efter mødte jeg dog muren, da jeg bevæbnet med tegneblok og ny-indkøbte bløde B5 blyanter mødte op til levende model og 10 minutters skitse-opgaver.

Jeg sled som en hest og var træt som en gammel kone, da dagen var omme, men jeg havde på forunderlig vis overvundet min skepsis og frembragt nogle tegninger, som i kunstnerisk kvalitet lod meget tilbage at ønske, men som i sit udtryk alligevel havde en vis lighed med virkeligheden.


Jeg får nok aldrig min barnlige tegneglæde tilbage, men jeg har mistet lidt af frygten for det ulinjerede hvide papir.

Nu gælder det så tegneprogrammet Illustrator, men det er en helt anden historie.....

2 kommentarer:

  1. Jeg ønsker mig en tegning af en kjole :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det ved jeg :-)

      Glæder mig til at se på idéer...

      Slet

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.