søndag den 13. februar 2011

The Oprah Moment



Jeg er stor fan af talk-show queen numero uno: Oprah Winfrey. Når hendes show er bedst, går alt op i en højere enhed. De kendte kommer og viser billeder af deres børn, flavour of the month på USA's musikscene synger en følelsesladet ballade, værtinden forærer publikum en bil eller et køleskab eller en tur til Disney World, og en ganske almindelig amerikaner får et Oprah Moment for åben skærm.

Et Oprah Moment er det vendepunkt, som gør, at alle brikker i ens liv pludselig falder på plads. Det kan være den overvægtige, der finder vejen til et sensationelt vægttab, eller det kan være den ulykkelige husmor, som finder sin rette hylde som forhandler af økologiske rengøringsmidler.

Jeg har i mange år gået og håbet på, at jeg en dag fik et Oprah Moment og vågnede op og vidste præcis, hvad jeg ville med resten af mit liv. Det har indtil videre ladet vente på sig, og jeg har det seneste år måttet erkende, at det nok ikke kommer til at ske.

Jeg har overvejet, hvad grunden er til, at jeg faktisk af og til har købt idéen om, at man kunne finde meningen med livet i et lynglimt hjulpet på vej af en lettere overvægtig millionøse med sit eget selv-hjælpsunivers. 

En af forklaringerne er selvfølgelig, at hun formår at fortælle "den gode historie" hver eneste gang, hun toner frem på skærmen. Men bag ved hendes formidable evne til at iscenesætte sig selv og sine gæster, så taler hun også til noget meget dybere i mig - og sikkert også i andre mennesker. 

Hun åbner muligheden for, at alt det, som er svært og kompliceret i livet, med et trylleslag kan blive let og simpelt. Hun er så overbevisende og inderlig, at jeg en gang imellem tror på, at det kan lade sig gøre. Men hånden på hjertet: jeg får højst sandsynligt aldrig mit Oprah Moment.

Den erkendelse er på sin vis en befrielse, for så behøver jeg ikke at bruge så meget energi på at kigge efter ledetråde, som kan bringe mig tættere på sandhedens øjeblik. Jeg kan i stedet bruge tiden på at øve mig i at blive bedre til her-og-nu, som ikke nødvendigvis ændrer mit liv for altid, men som forhåbentlig træner mig i at mærke efter, hvad jeg virkelig har lyst til.

P.S. Den 13. september sidste år introducerede Oprah The Farewell Season, hvilket betyder, at hun efter 4.000 shows lukker ned i år. Heldigvis er der stadig mulighed for at opsøge The Oprah Moment hver formiddag fra mandag-fredag på Kanal4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.