torsdag den 24. februar 2011

Passion

Selvhjælpsbøger.....

Jeg har et meget ambivalent forhold til denne type litteratur. På den ene side, så tror jeg ikke på "the quick fix", som de mere vidtløftige bøger i genren lover sine læsere. Men på den anden side, så er jeg draget imod den type litteratur med lige dele nysgerrighed og behov for afklaring.

Sidste år holdt jeg 2 måneders orlov uden løn, og sjældent kan jeg huske, at jeg har nydt noget så meget. Jeg havde lovet mig selv ikke at have nogen forventninger til udbyttet af de 2 måneder (det viste sig at være sværere end som så) og at bruge tiden til lige præcis det, jeg havde lyst til.

Bl.a. læste jeg Pernille Melsteds bog Find din passion på 4 uger. Eller det vil sige, jeg læste faktisk ikke hele bogen, for jeg gik i stå et sted i uge 3.

Hendes omdrejningspunkt er - som titlen antyder - passionen. Og et sted i bogen beder hun læseren færdiggøre følgende sætning:

"Jeg mister fornemmelsen for tid og sted, når jeg......."

Her blev jeg i nogen grad handlingslammet, fordi jeg simpelthen ikke vidste, hvad jeg skulle svare. Jeg kunne ikke genkalde mig én eneste ting, som jeg blev så optaget af, at jeg glemte tid og sted.

Det var ret tankevækkende især taget i betragtning af, at jeg anser mig selv for at være et kreativt og passioneret menneske. Men når sandheden skal frem, så har jeg nok ikke dyrket de sider særlig meget de seneste par år. Et af mine projekter er derfor at finde frem til det, som får mig til at glemme tid og sted. 

Under min orlov læste jeg forfatteren Jakob Ejersbo's Afrika-trilogi, som jeg blev så suget ind i, at jeg rent faktisk glemte tid og sted. 

Jeg øver mig stadig og finder flere og flere ting, som har den virkning. Min store drøm er at finde så meget passion, at jeg rent faktisk kan leve af den. Men jeg har erkendt, at det tager mere end 4 uger!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.