torsdag den 15. september 2011

Knækbrød og cupcakes - 10 års fødselsdag

Mens tvillingetårnene i NY styrtede i grus bragte jeg et barn til verden. Jeg kan huske, at jeg havde temmelig dårlig samvittighed over, at han skulle fødes ind i alt det "voksen-rod". Men samtidig tænkte jeg, at den fødselsdag forpligtede, og at han måtte gå i front i sin generation og arbejde for fred og fællesskab.

Om jeg har fostret en kommende statsmand er endnu uvist, men den unge mand fyldte 10 år den 11. september, og han havde bestilt en fest med det hele. Dvs. jeg fik talt  ham fra idéen med hummer og crème brulée til 25 mennesker, så vi endte på et kompromis med bl.a. hapsere med kyllingelevermousse og cupcakes.
Knækbrødshapsere med kyllingelevermousse

Jeg er i en knækbrødsfase, hvor jeg simpelthen ikke kan få knækbrød nok. Inspireret af min brors knækbrødsopskrift, ælter, ruller og udskærer jeg knækbrød i alle former og smagsvarianter.

Knækbrød (ca. 20 stykker)
  • 1 dl. vand
  • 10 gr. gær
  • 10 gr. olie
  • 100 gr. rugmel
  • 50 gr. grahamsmel
  • 30 gr. hvedemel
  • 2-3 tsk. salt
  • 3 spsk. blandede frø: sesamfrø, hørfrø, græskarkerner, solsikkefrø
Gæren opløses i vand og salt og olie tilsættes. I væsken røres mel og kerner, og alt æltes til en fast dej. Dejen rulles tyndt ud med en kagerulle og skæres i firkanter, stænger eller udstikkes til figurer med en udstiksform til småkager. Stykkerne pensles med vand og drysses med flagesalt eller frø. Bages ca. 20-25 minutter ved 175 grader til knækbrødet er sprødt og har fået farve.

Jeg bagte 3-dobbelt portion. Den ene halvdel udstak jeg til små cirkler og den anden halvdel skar jeg i stænger, som jeg drysssede med henholdsvis nigellafrø, sorte birkes og flagesalt med røget piment fra Meyers - også kaldet Frederiksberg salt fordi det er dyrt og lidt snobbet :-)


Kyllingelevermousse (lånt fra kogebogen "Et bord i Toscana")
  •  6 kyllingelevere
  • 1 løg i tern
  • 1 spsk. smør
  • 1 spsk. ansjospasta på tube (fås i Supermarco) eller 1 frisk ansjos
  • 1 tsk. tomatpuré
  • 1 glas hvidvin
Kyllingelever og løg steges i smør. Tilsæt tomatpuré, ansjospasta og hvidvin, rør rundt og lad blandingen koge ind. Når væden er kogt ind, blendes blandingen med en stavblender og stilles til afkøling.

Serveres på knækbrødshapsere eller hårdt ristet brød pyntet med revet parmesan og ristede pinjkerner, friske basilikumblade eller kapers.

Cupkakes-værksted


Hvor mange cupkakes spiser 25 mennesker? Mange!!

Grundopskrift til ca. 18 cupcakes
  • 2 æg
  • 3 dl. sukker
  • 100 gr. smeltet smør
  • 3 dl. mel
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1 dl. mælk
Æg og sukker piskes hvidt og vendes med smør, mel og bagepulver. Hældes i muffinsforme og bages ved 200 grader i 10-15 minutter. Pyntes med almindelig glasur eller frosting af 80 gr. blødt smør rørt med 150 gr. flormelis.


Det er kun fantasien, som sætter grænser for, hvad man vælger af fyld til at peppe grunddejen op med. Mit valg fald - i samråd med fødselsdagsbarnet - på følgende variationer:

Oreos og chokolade

I bunden af hver muffinsform lægges en Oreo småkage. Dejen røres med 2 spsk. kakaopulver og 100 gr. hakket chokolade og hældes over Oreo'en, så den bages med i bunden af cupkaken.


Pyntes med frosting rørt med 1 spsk. kakao og en Oreo på toppen. Én af disse og man er mæt i flere timer.

Hindbær og hvid chokolade
I dejen røres ca. 100 gr. letoptøede frosne hindbær og 100 gr. hakket hvid chokolade. Rør hindbærerne rundt, så hele dejen bliver lyserød.


Pyntes med frosting rørt med rød frugtfarve og kulørt krymmel.

Banan og chokolade

Dejen røres med bananmos af 2 modne bananer og 50 gr. hakket mørk chokolade og pyntes med gul glasur og farvet krymmel.

P.S.
En ven på bloggens FB side efterlyser forklaringen på forskellen på muffins og cupcakes. Jeg har lavet lidt research og er nået frem til følgende:

En muffin er større, dejen er ligesom hævet op over formen, og den har også tit mere karakter af en bolle end en kage.

En cupkake er mindre, og toppen er flad, så der er plads til rigtig meget frosting. Generelt er cupcakes mere fantasifuldt og overdådigt pyntede end muffins, så de ikke kun smager godt, men også tager sig godt ud.

.... supplerende oplysninger til forklaringen modtages med kyshånd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.