mandag den 5. september 2011

Back to school (applikationer DIY)

Hvert år når vi nærmer os studiestart, så får jeg sådan en ubændig trang til at begynde at læse igen - og i år efter et halvt år i eftertanke og ledighed er trangen ikke blevet mindre.
Hvis jeg skulle starte i skole igen, ville jeg bruge det her lille net med balloner til at have mine notesbøger og mit penalhus i.

Nettet er lavet af et viskestykke, jeg har købt i Netto for en 20'er. Viskestykker er gode at bruge til net og poser, fordi de er lidt kraftigere i stoffet og derfor kan holde til noget. Mit billige Netto-viskestykket har fået en eksklusiv opdatering med svævende balloner i Liberty-stof.


Jeg startede med at sy en pose af 2/3 af viskestykket og af resten af stoffet syede jeg 2 hanke til nettet. Dernæst klippede jeg en ballon-skabelon og klippede 4 forskellige Liberty-balloner. Libertystof er dyrt - men dejligt - og kan bl.a. købes her.


Som nogen måske har opdaget, så har jeg kastet mig over applikationer og broderigarn stærkt inspireret af nogle kreative engelske damer og med et kærligt blik tilbage til min egen barndom. Min mor syede, da jeg var barn et vægtæppe med et landskab (som desværre er gået tabt) med inspiration fra bogen "Applikationer - nye - lette - sjove".


Ballonerne er syet på med et såkaldt "tungesting". Det er meningen at stinget skal være synligt, og derfor giver det en god effekt, hvis det er syet med en tråd, der har en lille nuanceforskel fra det stof, der skal syes fast. Inden jeg syede ballonerne fast, strøg jeg en tynde vliesline bag på, så de ikke trevlede.

Nu hang ballonerne frit svævende i luften, men for at de ikke skulle flyve væk, fik de hver en snor, som jeg broderede på med Millesfleur-stingene, som jeg også brugte, da jeg syede min Poppy Treffrey look-alike. For at snoren, som holdt ballonerne skulle være lige, satte jeg en tynd sytråd fast med tape, som jeg kunne sy efter.


Da ballonerne var under kontrol, syede jeg hankene på nettet og til sidst en lille Liberty-knap og en trense, så indholdet i nettet ikke lige smutter ud.


Og så af sted til skole, på indkøb eller en tur ud i det blå med et ugeblad og en kop kaffe (altså ikke lige i dag, hvor det regner).








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.